Jak sprawić aby Twoje życie było o 10% lepsze?

Wyjdź ze swojej strefy komfortu! Przekrocz siebie! Pokaż, że potrafisz!
Od samego brzmienia tych słów potrafi się zrobić niedobrze. A może by tak delikatniej, z większą życzliwością dla siebie? W ostatnim czasie na prawdę trudno jest mi się „zmusić” do dużych zmian w życiu. Ale pomyślałam sobie – może wcale takich dużych zmian nie trzeba? W końcu małymi kroczkami można sporo osiągnąć.

Zaczęłam wracać myślami do książki Dana Harrisa „Ten Percent Happier” w której autor przekonywał, że mindfulness pozwolił mu się poczuć o te 10% szczęśliwiej. To „trochę” wystarczyło żeby zdecydowanie optymistycznej patrzył na świat i miał energię do kolejnych zmian. Postanowiłam spróbować. W ostatnich miesiącach wprowadzałam małe zmiany, małe nawyki, które po czasie złożyły się w większą, trochę lepszą całość. Jem mniej cukru, więcej się ruszam, spędzam więcej czasu pracując w skupieniu. Niby nic wielkiego, a zdecydowanie wpływa na komfort mojego życia.

Trochę więcej o filozofii za która się kryje za tym podejściem możecie przeczytać tutaj: Co ma jazda na rowerze do rozwoju osobistego? O teorii zysków marginalnych.
a ciekawskich i gotowych do działania zapraszam poniżej 😀

Od czego zacząć wprowadzanie zmian w życiu?

Na początek warto zastanowić się, która ze sfer naszego życia wymaga pracy, gdzie chcielibyśmy wprowadzić jakąś zmianę. Możecie wypisać je wszystkie i ocenić swoje zadowolenia z każdej z nich w skali 1-10. Jeśli lubicie wizualizację możecie też przygotować tzw. koło życia. Wybierzcie 8 najważniejszych dla Was obszarów (mogą być też inne niż te z listy poniżej), oceńcie na ile w skali od 1 -10 jesteście z nich zadowoleni i zakolorujcie odpowiednio poszczególne obszary. Moje koło wygląda obecnie tak:

Popatrzcie na koło i na listę, wybierzcie jeden obszar do pracy i zastanówcie się co powinno się zmienić żebyście byli o 10% procent bardziej zadowoleni w danym obszarze. Warto aby była to na start JEDNA, niewielka zmiana.

Jeśli chcecie przeczytać więcej na temat tej metody, bardzo polecam wpis na Life Final Edited

W rozmyślaniu nad obszarami mogą się Wam przydać poniższe pytania

Zdrowie

  • Czy prowadzę regularny tryb życia? (wstaje i kładę się o tej samej porze, jem posiłki o podobnych godzinach) 
  • Czy odczuwam bóle karku, szyi, pleców? 
  • Kiedy ostatni raz ćwiczyłem co najmniej 30 min? 
  • Ile kroków dziennie robię? (czy jest to co najmniej 5000- 6000 tys, – 3-4 km?)
  • Czy ćwiczę regularnie (co najmniej 3 razy w tygodniu)
  • Ile szklanek słodzonych napojów wypijam dziennie (idealnie żadnej )
  • Jak często jem słodycze (codziennie, rzadziej?) 
  • Jak często jem węglowodany złożone? Ciemne pieczywo, brązowy ryz , strączki. 
  • Czy jem zalecane 5 porcji warzy i owoców (ziemniaki nie wliczają się do warzyw 😉
  • Jak często pije alkohol?
  • Czy palę papierosy? 

Rodzina, Przyjaciele

  • Czy po wykonaniu obowiązków  mam wystarczająco dużo energii żeby spędzać wartościowy czas z bliskimi? 
  • Czy mam osobę, z którą mogę porozmawiać o swoich problemach?
  • Czy lubię osoby, z którymi spędzam większość czasu?
  • Czy mam tyle czasu dla przyjaciół ile bym chciał?
  • Jak często myślę o pracy w czasie wolnym?
  • Czy jest coś w moim zachowaniu co przeszkadza moim bliskim a mogę to łatwo zmienić?
  • Czy jestem zadowolony ze swojego życia seksualnego?
  • Czy mam kogoś do kogo mogę się przytulić?

Odpoczynek

  • Czy rano budzę się wypoczęty?
  • Mój sen jest dobrej jakości (łatwo zasypiam, śpię nieprzerwanie)
  • Czy śpię co najmniej 6h na dobę?
  • Czy medytuję albo relaksuję się w jakiś innych sposób? 
  • Czy wiem co sprawia mi przyjemność?
  • Czy mam pasję, coś co pozwala mi się rozwijać poza pracą?
  • Ile czasu wolnego poświęcam na social media?
  • Czy potrafię odpoczywać?
  • Jak często czas wolny „przepływa mi przez place”?

Praca

  • Czy robię przerwy w pracy, żeby coś zjeść, poruszać się?
  • Czy pracuje po godzinach i w weekendy?
  • Czy lubię moją pracę?
  • Jaki procent moich obowiązków sprawia mi satysfakcję? 
  • Jak często w pracy odczuwam radość?
  • Jak często w pracy odczuwam dumę?
  • Jak często w pracy odczuwam poirytowanie lub zniechęcenie? 
  • Jak często muszę przeskakiwać miedzy wieloma zadaniami 
  • Jak długo jestem w stanie pracować w nieprzerwany sposób? 
  • Czy wiem o której godzinie jestem najbardziej efektywny
  • Jak często w ciągu dnia przerywam swoją prace aby sprawdzić maila lub odpowiedzieć na wiadomości na komunikatorze?
  • Czy to co robię w pracy jest zgodne z moimi wartościami? 
  • Czy rozwijam się zawodowo? 

Finanse

  • Czy wiem ile wydaję w danym miesiącu?
  • Czy jestem zadowolony z poziomu moich oszczędności?
  • Czy mam budżet albo przynajmniej ogólny plan na co idą moje wydatki?
  • Czy oszczędzam na przyszłość, na emeryturę?
  • Czy mam fundusz ratunkowy, pieniądze które pozwoliłyby mi przeżyć bez pracy przez kilka miesięcy?
  • Kiedy ostatnio poprosiłem o podwyżkę?
  • Czy korzystam ze wszystkich opłacanych przez mnie subskrypcji?
  • Czy nie marnuje jedzenia kupując go bez planu, za dużo?

Sens

  • Czy wiem jakie są moje najważniejsze wartości?
  • Czy postępuję w swoim życiu zgodnie z tymi wartościami?
  • Czy lubię to co robię?
  • Jakie są moje marzenia? Czy w ogóle mam marzenia?
  • Czy mam czas żeby pomagać innym?
  • Czy wiem co daje mi szczęście?

Co dalej? Eksperymentuj!

Rób małe eksperymenty, małe zmiany i sprawdzaj czy działają. Przed rozpoczęciem eksperymentu warto określić, kiedy uznamy dany eksperyment za udany. Ruszamy z działaniem i po tygodniu, dwóch, miesiącu sprawdzamy czy to co sobie wymyślimy działa i jak wpłynęło na nasze życie. Jeśli nie zadziałało szukamy dalej, jeśli działa – Świetnie! pora wrócić do listy i zastanowić się nad czym chcemy dalej pracować.

Warto gdy taka zmiana stanie sie nawykiem. O tym napisano już tyle, że nie będę się powtarzać – bardzo polecam cykl artykułów Life Geeka na ten temat – możecie zacząć od tego: https://lifegeek.pl/nawyki-klamanie/

Potrzebujecie inspiracji? Poniżej kilka postów, które mogą przydać się na start.

  1. Jak pić więcej wody?
  2. Jak jeść mniej cukru?
  3. Weekend bez telefonu
  4. Przejmij kontrolę nad swoimi powiadomieniami
  5. Koncentrację można wyćwiczyć
  6. Jak zmniejszyć stres w pracy?
  7. 7 dorosłych rzeczy, na które niepotrzebnie wydajesz pieniądze
  8. 9 sposobów na to aby ograniczyć użycie smartfona.
  9. Małe przyjemności
  10. Seks jest jak jazda na rowerze. Czyli o tym, jak nauczyć się dobrego seksu.

1 myśl na “Jak sprawić aby Twoje życie było o 10% lepsze?”

  1. Pingback: Co ma jazda na rowerze do rozwoju osobistego? O teorii zysków marginalnych. - Umieć w dorosłość

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.