Weekend bez telefonu

A gdyby tak na cały weekend odłożyć telefon w kąt i sprawdzić jak to było na początku lat 2000 gdy telefony nie towarzyszyły nam w każdej minucie naszego życia?  Mam dla Was wyzwanie. Kładąc się spać w piątek wyłączacie komórkę i uruchamiacie ją dopiero w poniedziałek rano. 

Przy ilości informacji która do nas dociera, oderwanie się od telefonu na dwa dni może przynieść nam dużą ulgę i pozwolić na prawdę odpocząć. To też ciekawe ćwiczenie żeby zobaczyć ile razy w dziennie i do czego potrzebujemy telefonu. 

 

Od czego zacząć? 

Powiedz ludziom

Ostrzeż swoich bliskich, że przez weekend kontakt z Tobą będzie utrudniony. Jeśli masz telefon stacjonarny umów się, że w razie pilnej potrzeby na niego zadzwonią. 

Przygotuj materiały

Zastanów się czy będziesz potrzebować czegoś co zazwyczaj szybko sprawdziłbyś w telefonie. Wskazówki dojazdu? Rozkład jazdy? Czyjś adres? Wydrukuj wszystkie niezbędne materiały. 
Przygotuj kartki lub notes w których będziesz notować wszystkie rzeczy które chciałeś sprawdzić lub zrobić na telefonie. 

Pamiętaj o muzyce i zdjęciach

Jeśli lubisz robić zdjęcia, słuchać muzyki lub książek z telefonu zastanów się czy masz jakieś alternatywy. Zwykły aparat? Odtwarzacz mp3? Jeśli nie to w ostateczności możesz tak ustawić telefon żeby nie miał połączenia ze światem zewnętrznym (tryb samolotowy, wyciągniecie karty) i służył tylko jako aparat lub odtwarzacz muzyki. Niesie to ze sobą pokusę włączenia internetu „tylko na chwilę” skoro telefon jest pod ręką, więc jeśli możesz to spróbuj poradzić sobie bez tego. 

Ustaw autorespondery

Jeśli boisz się, że ktoś będzie czekał na Twoją odpowiedź możesz łatwo ustawić autorespondery do Facebooka, WhatsAppa i Smsów. 
Adroid: Facebook, Whatsapp, SMS
IOS: pozwala ustawić autoresponder w ustawieniach „nie przeszkadzać”

Pozbądź się telefonu

Wyłącz lub wycisz telefon. Jeśli masz komu oddaj urządzenie komuś z bliskich i poproś ich żeby nie oddawali Ci go zbyt łatwo. Gdy nie masz takiej opcji, schowaj go tak aby nie leżał w zasięgu wzroku. Opcja dla bardzo odważnych – możesz schować telefon do elektronicznego sejfu i ustawić tak, aby otworzył się po upływie odpowiedniego czasu. 

Dorzuć internet, a przynajmniej social media 

Bardzo rekomenduje żeby oprócz telefonu zrezygnować także z internetu na czas wyzwania. Inaczej może się skończyć na tym ze zamiast na komórkowym instagramie spędzisz cały czas scrolując go na komputerze. W całej zabawie chodzi trochę o to żeby odłączyć się od urządzeń elektronicznych tak bardzo jak to jest możliwe. 

 

Co w zamian? 

Zaplanuj ciekawe aktywności:

  • odwiedź nowe ciekawe miejsce,
  • spotkaj się ze znajomymi,
  • przeczytaj książkę,
  • ugotuj coś,
  • obejrzyj film,
  • poświęć czas na swoje hobby,
  • poćwicz albo idź na spacer
  • zrelaksuj się
  • albo spróbuj czegoś zupełnie nowego. 

Ważne żebyś miał pomysł na to co zrobić z czasem, który odzyskasz odkładając komórkę i social media (sprawdź ile czasy Ty spędzasz na telefonie). Osobiście spędzam około 1,5 -2h na telefonie, więc to sporo wolnego, odzyskanego czasu. Im ciekawsze będą zaplanowane aktywności, tym łatwiej będzie Ci zapomnieć o telefonie. 

 

Czego się dowiedziałeś?

Gdy już skończysz wyzwanie daj sobie trochę czasu na to żeby przemyśleć to co się działo. Co było fajnego? Co było największym wyzwaniem? Czego najbardziej Ci brakowało? Jak się czułeś bez telefonu? Czy jest coś co chcesz od tej pory robić inaczej? Skoro tak dobrze Ci poszło to może skusisz się na miesięczny post? 🙂

Comments

  1. Pingback: Jak sprawdzić ile czasu spędzam na telefonie i komputerze? - Umieć w dorosłość

  2. Pingback: Przejmij kontrolę nad swoimi powiadomieniami - Umieć w dorosłość

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.